Dočasná struktura stage je, jak název napovídá, v první řadě pódiem, tedy architektonickým řešením pro všechny typy živých prezentací. Americký umělec Than Hussein Clark ji pojal jako otevřenou platformu, na jejíž obsahové náplni se podílejí jak diváci, tak účinkující.
„Vzhledem k problematickému, avšak alespoň v posledních letech nepochybně intenzivnímu vztahu současného umění a divadla byl osloven umělec Than Hussein Clark. Jeho práce se snaží restaurovat zdánlivou falešnost divadelního umění oproti proklamované univerzálnosti a pravdivosti klasického moderního umění. Ve své práci propojuje témata občanství, přináležitosti, dekadence a gay kultury.
Projekt stage – na kterém spolupracoval s designovým studiem CPWH – je inspirován návrhem totálního divadla Waltera Gropia z roku 1926, kruhovým prostorem před ostravským Hlavním nádražím, a co se výsledné podoby týče, snad i jakýmsi skateparkem. Původní Gropiův návrh, který vznikl během architektova působení na výtvarné škole Bauhaus, měl v rámci prostoru, jejž bylo možné mechanicky proměňovat, spojovat tři typy jeviště: kruhovou arénu, půlkruhové antické proscénium a klasické divadelní jeviště posunuté perspektivně za oponu. Than Hussein Clark tento model do určité míry přebírá, ale zároveň jej abstrahuje do sochařské instalace a zplošťuje do lidských rozměrů. Jeviště je jakýmsi otevřeným talířem, který připomíná jak art deco keramické mísy, tak vesmírnou loď Enterprise ze seriálu Star Trek.
Do krajů místnosti jsou roztaženy závěsy opony, jež částečně izolují vnitřek. Zároveň jej však v průhledných částech zvenku zviditelňují a zvýrazňují. Veškeré dění v místnosti, ať už na jevišti nebo v hledišti, je tak dramatizováno a voyeurizováno. Dynamické tvary talíře jsou v opakujících se přesných poměrných velikostech zároveň estetické i funkční, jsou abstraktní sochou i technologicky promyšleným jevištěm. V kruhových tvarech hlediště činí ze všech diváků zároveň pozorované. Stage tak neustále směšuje fyzickou aktivitu a pohled, nevybízí jen ke kontemplaci, ale i ke vstupu, použití, zakoušení.“
Michal Novotný
Than Hussein Clark (*1981 New Hampshire, USA) absolvoval po studiích herectví dějiny umění v Edinburghu a v Londýně, vizuální umění v Londýně a v současnosti dokončuje studia na Univerzitě umění v Hamburku. Je zakládajícím členem Villa Design Group a nakladatelství Montez Press. Vytváří komplexní interiérové instalace, v nichž se zabývá tématy, jako jsou autentičnost, queer kultura anebo teatralita. V posledních letech vystavoval v Art in General v New Yorku, v CAC Brétigny v Paříži, Crèvecoeur v Marseille, CAC v Brestu a GAK v Brémách. Je zastupován Matthew Gallery v Berlíně a New Yorku, VI, VII v Oslo, Crèvecoeur v Paříži a Marseille a Galerií Karin Guenther v Hamburku. Žije a tvoří v Londýně a Hamburku.
CPWH je designové studio působící v Mnichově a Londýně. V roce 2018 ho založili Caroline Perret a Winston Hampel. Tvorba studia se pohybuje na pomezí architektury a designu, prochází však napříč obory, měřítky a kontexty.
←→