Historici architektury Jan Zikmund a Jakub Potůček se v rozsáhlém textu nazvaném Kunsthalle versus PLATO pro časopis Art&Antiques (říjen 2022) věnují proměnám dvou uměleckých institucí, jejichž sídla vznikla úpravou původně industriálních staveb. Jak obstála ostravská konverze jatek?
Pro potřeby soukromé Kunsthalle Praha přestavěl ateliér Schindler Seko architekti Zengerovu transformační stanici na pražském Klárově; PLATO zabydlelo unikátní budovu jatek, konvertovanou podle projektu Roberta Konieczného z polských Katovic. Obě galerie byly otevřeny letos. Autoři textu, kteří se se zabývají průmyslovým dědictvím a možnostmi jeho aktuálního využití, konstatují, že přístupy obou ateliérů k průmyslovému dědictví snad nemohly být odlišnější. A PLATO podle nich nedopadlo vůbec špatně, právě naopak.
„Z rozsáhlého areálu se tak stal menší komplex s pasáží, jemuž na celkové vřelosti přidává jak absence často absurdně vysokého počtu bezpečnostních kamer, tak vznikající veřejná zahrada, navržená ve spolupráci s permakulturní designérkou Denisou Tomáškovou. Právě zahrada spolu s hydroponickou farmou založenou v srdci galerie představují druhou – mentální – konverzi, směřující ke změně myšlení.“