Za rokem 2020 jsme zabouchli dveře

 

Ačkoli zdaleka ne všechny plány pro rok 2020 vyšly tak, jak jsme očekávali, máme i přesto radost z těch, které se povedlo uskutečnit. Pojďme si některé z nich připomenout. Děkujeme za přízeň a snad brzy naživo!

Nechtění proroci

Nečekali jsme, jak aktuálním se stane ústřední téma PLATO pro rok 2020, intenzity, a jak moc se promítne do našich životů. Prostřednictvím stejnojmenného cyklu jsme hledali odpověď na otázku, jak se projevuje naše touha po intenzivních zkušenostech a pocitech. Jednou z možností byl i pokus o urychlení zpomalení…

Po fotografické výstavě Skɪz(ə)m se zpomalením zabývala výstava Písek ve stroji a na ní navazující soustředění Hromada z jednoho zrnka písku. Česko-řeckou výstavu TRYPA zkoumající intenzity perspektivou prvotní zvědavosti veřejnost ještě neměla možnost navštívit.

Tématem PLATO pro rok 2021 jsou ruiny. Doufáme, že tentokrát nic nepředjímáme.

 
Výstava Skɪz(ə)m, foto: Martin Polák
 

 

 

Solidarita

V reakci na zkušenosti z paralyzovaného sociálního života jsme nakonec Písek ve stroji posunuli do centra naší dramaturgie a až do konce roku rozvíjeli jeho potenciál. Online projekt a jeho výstavní podoba Písek ve vzduchu, Duna v PLATO podpořil umělce působící v nejbližším okolí PLATO. Výstavou Písek ve stroji – Piekło kobiet jsme pak reagovali na aktuální společenské problémy v sousedním Polsku a na Slovensku. Neplánovanou výstavou v PLATO se stal 31. ročník Ceny Jindřicha Chalupeckého. Pořadateli vypověděla spolupráci Národní galerie Praha, a Ostrava se tak po prvé ujala role hostitele nejdůležitější české ceny pro umělce do 35 let. I tuto výstavu mělo doposud možnost vidět jen minimum návštěvníků.

Nesamozřejmost jídla

Z minima programů, které jsme měli možnost nabídnout, zmiňme speciální řadu cyklu Intenzity věnovanou jídlu v PLATO Café. Týdenní Kuchyň intenzity se pokusila ukázat, jak by mělo fungovat bistro 21. století. Nabízeli jsme ty nejvhodnější pokrmy pro naše tělo z co nejohleduplněji vypěstovaných a připravených potravin. V silné participativní performance Long Pork jsme pak s polskou umělkyní Karolinou Brzuzan rekonstruovali pokrmy, které si lidé vaří během války podle její Kuchařky hladu.

 
Long Pork, foto: Magdaléna Dušková
 

 

 

Trochu jiná knihovna

Trvalou součástí galerie se nově stala materiálová knihovna. Představuje fyzický katalog vzorků zbytkových nebo odpadových materiálů z převážně ostravských firem. Tyto materiály může kdokoli zdarma získat a využít. Materiálová knihovna vznikla jako součást výstavy Písek ve stroji.

Letní intermezzo

Po období prvního lockdownu a domácího vyučování jsme se snažili odlehčit především rodinám a navýšili jsme počet letních programů pro děti. K tradičním městským táborům Kreativ Kemp a Art Kemp přibyl navíc další turnus Džuláj Kemp a dále čtyři celodenní workshopy pro děti. Tyto programy, stejně jako třetí ročník Letní akademie pro pedagogy, zastřešovalo téma intenzit.

Média

Zažili jsme sice jeden z nejdivnějších roků, ovšem světlých momentů nebylo také málo. Připomeňme si pár z nich také prostřednictvím médií. Vybíráme top 10 reflexí z roku 2020, které nám udělaly radost.

 
Hromada z jednoho zrnka písku. Jakub Černý: Momenty kolektivní radosti v době průmyslu štěstí, foto: Matěj Doležel, PLATO